luni, 31 decembrie 2018


MIRELA: 2015/ DEM 6274

Mirela, Nadia-Gabriela
Maleficul feminin în basmul popular românesc
București. Editura Universității, 2015
410 p. ISBN: 978-606-16-0636-8





Cuprins: Consideraţii Preliminare – 17, A. Tradiţia – 17, B. Maleficul – 21, 1. Maleficul în temporalitate – 22, a. Maleficul şi starea prenatală – 22, b. Maleficul şi naşterea – 22, c. Maleficul şi copilăria – 23, d. Maleficul şi tinereţea – 23, e. Maleficul şi senectutea – 23, f. Maleficul şi moartea – 24, g. Maleficul şi cealaltă lume – 24, 2. Maleficul în spaţialitate – 24, 3. Posibile categorii ale răului – 27, C. Feminitatea malefică – 27, 1. Unitate sau multiplu – 27, 2. Problema misoginismului – 28, 3. Problema feminismului – 29, 4. O neprevăzută utilitate a unei liste misogine – 29,
5. Un sine cu ascunzişuri malefice – 31. 6. Expresivitatea feminină depinde de coloratura narativă – 31, D. Probleme de receptare – 33, II. MAŞTERA – 37. A. Maştera şi problematica sa specifică – 37, 1. Monogamie – poligamie – 37, 2. Familia patriarhală – 38, 3. Singurătatea – 38, 4. Factori identitari - factori alteranţi – 39, 5. Răutatea în familie – 40, 6. Necesitatea unui părinte substitut – 40, 7. Mama vitregă - trăsături fixe – 41, 8. Tipuri de pedepse – 44, 9. Mama vitregă - trăsături variabile – 45, a. Atributele tipologice – 45, b. Atribute motivaiționale – 46, c. Atribute episodice – 47, 10. Lipsa unei antologii în care maştera săfie titlu-vedetă – 48, 11. Clasificări şi contaminări ale motivului maşterei – 48, 12. Asumarea unei motivaţii estetice – 49, 13. Limitele cercetării – 49. 14. Structurarea motivului maşterei – 50, B. Maştera şi basmele frumuseţii concurente – 50, 1. Motivul maşterei lipsită de răbdare: „ Basmul cu Naramza a frumoasă ” – 50, 2. Motivul mamei nebune convertite în maşteră: basmul „Mama cea rea” – 55, 3. Motivul maşterei plastografe: basmul „Fata cu mâinile tăiate” – 58, C. Maştera şi inversarea frumuseţii cu urâţenia – 61, 1. Motivul maşterei exasperate: Basmul cu Stăncuţa şi Măriuţa sau „Cruce, cruciuliţa mea!” – 61, 2. Motivul maşterei teoreticiene: basmul ,,Dragu mamii şi fata tatii” – 65, 3. Motivul maşterei cardiace: basmul „Fata bună şi fata rea” – 68, 4. Motivul maşterei arţăgoase: basmul „Fata moşului cea cu minte” – 70, D. Maştera şi progenitura de cenuşă – Cenuşăreasa – 71, 1. Motivul maşterei supralicitante: basmul „Cu mama vitregă” – 71, 2. Motivul maşterei cu soluţii radicale: basmul „Cu nuculiţa” – 74, 3. Motivul maşterei coşmar: basmul „Vaca neagră” – 78, E. Maştera ca izgonitoare a unui singur copil – 81, 1. Motivul maşterei resort: basmul „Feciorul alungat” – 81, 2. Motivul maşterei ostile Indicului: „Basmul cu Cheleş împărat" – 82, 3. Motivul maşterei imperative: „Cele şapte capre (basmul cu Niţu)” – 85, F. Maştera ca izgonitoare a doi copii – 86, 1. Motivul maşterei torţionare: basmul „Copiii văduvoiului” – 86, 2. Motivul premeditării maşterei: basmul „Povestea cu doi copii orfani” – 87, 3. Motivul dizarmoniei aduse de maşteră: basmul „ Copiii în pustietate” – 89, G. Maştera ca izgonitoare a doi copii. Băiatul-cerb – 93, 1. Motivul maşterei cu fierea plesnită: basmul ,,Omul care şi-a dus copiii în pădure” – 93, 2. Motivul maşterei asociate cu pădurea: basmul „Cerbul de aur” – 94, 3. Motivul maşterei ca pretext narativ: basmul „Cerbuleţul” – 96, 4. Motivul maşterei pătimaşe: basmul „Cei doi băieţi părăsiţi” – 97, H. Maştera şi anomaliile narative – 99, 1. Motivul maşterei ce are o fată cu trei ochi – basmul „Roian, boul năzdrăvan” – 99, 2. Motivul maşterei ucigaşe – basmul „Cucu, copilul moşului” – 102,  3. Motivul maşterei ca soacră - basmul „Doi feţi logofeţi cu părul de aur” – 104, 4. Motivul maşterei ce falsifică o sarcină - basmul „Fata de împărat păzitoare...” – 107. L. Maştera. Concluzii – 109. 1. Tema fixă a maşterei şi motivele fluide – 109. 2. Fiinţă şi fiinţare – 109. 3. Etichetele narative - 110 4. Un algoritm justiţiabil incomplet – 110. 5. Tehnici intensive – 111, 6. Variaţiuni tematice – 112, J.  Maşteră - schema rolurilor posibile – 112, 1. Etape premergătoare apariţiei maşterei – 112, 2. A doua căsătorie – 113, 3. Conflictul cu copilul / copiii din prima căsătorie – 113, 4. Aventurile copiilor vitregiţi – 114. 5. Aspecte de final – 114, 6. Precizări suplimentare – 115, a. Alte trăsături fixe ale maşterei – 115, b. Alte propuneri de basme – 116, 11.  IELELE – 119, A. Câmp semantic şi specializări de sens – 119, 1. Aspecte eufemistice – 119, 2. Ielele ca fiinţe ale vântului. Vântoasele. Irodiţele (Irodiecele) – 121,  a. Fiinţe care pot călători cu viteza vântului – 121, b. Fiinţe trimise de Sfinte sub forma vânturilor – 122, c. Fiinţe cu puteri. Conducătoarele văzduhului – 123,  d. Tornada sau Volbura, fata lui Irod – 123, e. Vântoasele, fiinţe care aduc boala, turbarea, răul – 124, 3. Ielele - un cuvânt tabu – 127, a. Substitute cu tentă apăsat malefică – 128, b. Fiinţe rele sau degenerate în rău – 128, c. Nume de provenienţă d. Rusaliile, fiicele seducătoare ale lui Rusalim împărat – 130, Vile şi Samodive – 132, e. Ursitoarele (Ursoaicele) – 137, f. Reprezentări religioase sau mitice – 139, g. Epitete flatante, encomiastice – 142, h. Nume obişnuite sau creaţii lingvistice onomastice – 143, Portretul colectiv al Ielelor – 144, a. Număr – 144, b. Frumuseţe uimitoare – 145, c. Vestimentaţia – 146, d. Trăsături spirituale ori fanteziste – 148, Repere temporale şi spaţiale ale legendelor Ielelor – 149, 1. Timpul – 149, 2. Spaţiul – 150, Modul de acţiune şi seducţie al Ielelor – 153, I. Hora demonică – 153, 2. Relaţie distructivă în raport cu natura – 154, 3. Seducţia nefastă – 154, 4. Hora propriu-zisă – 156, 5. Cântecele Ielelor – 156, 6. Ielele păcălite – 157, Efectele întâlnirii cu Ielele – 159, 1. Fiinţe cu caracter etiologic – 159, 2. Dezumanizarea victimelor – 162, 3. Victima-cerb – 162, 4. Pierderea simţurilor – 163, 5. Gardiene vigilente – 164, 6. Boli grave – 164. 7. Moartea – 165, Acţiuni propiţiatorii sau remedíale contra Ielelor – 166, 1. Protecţia plantelor – 166, a. Leuşteanul – 166, b. Odoleanul – 167, c. Tătăneasa sau Iarba lui Tatin – 168, d. Florile de Sânziene – 168, e. Omagul sau Toaia – 169, f. Mătrăguna – 169, g. Usturoiul – 170, 2. Protecţia jocului de Căluşari – 172, a. Lucrări esenţiale. Primele noţiuni – 172, b. Etapele obiceiului de Căluşari şi rolul comunităţii – 174, c. Căluşarii şi rolul lor curativ - 180 3. Alte tipuri de remedii – 181, a. Apelul la descântătoare – 181, b. Apelul la Maica Precestă – 183, c. Protecţia unor talismane – 186, d. Protecţia inteligenţei şi a ingeniozităţii – 187, G. Basme cu Iele (zâne) – 189, 1. Motivul Ielelor-victime şi a Ielelor-draci: basmul "Copilul ursit să-l ia vântul” – 189, 2. Motivul Ielelor spăimoase: Povestire mitologică despre Iele – 191, 3. Motivul cântecului uitat oportun. Povestirea Zânele – 192, 4. Motivul timpurilor bune de altădată. O povestire cu un stol de Iele – 192, 5. Motivul Ielelor benefice. Fântâna lui Marian – 193, 6. Motivul aventurilor conjugale cu una dintre Iele: basmul „Zânele” – 194,  7. Motivul voluptăţii Ielelor. O poveste cu zâne – 196, 8. Motivul Ielelor hoaţe de inimi: basmul „Mogârzea şi fiul său” – 197, 9. Motivul luării ochilor de către Iele. Basmul Cu capra roşie – 198, 10. Motivul buşteanului Ielelor: basmul „Dafin imperatu” – 201, 11. Motivul fetelor de împărat transformate în Iele: basmul „Niculina, Făt-Frumos” – 203, 12. Motivul zânelor mofluze. Basmul Făt-Frumoscel rătăcit – 206, 13. Motivul tainei descântecelor. Basmul Păstorul furat de Iele – 208, 14. Motivului spectacolului nocturn cu Iele. Povestire mitologică despre Iele – 209, H. Ielele - observaţii finale – 209, MUMUMA-PĂDURII – 219, 1. Identitate. Forţă sau sfinţenie. Probă – 219, 2. Canibal sau părinte asumat? Cultul babelor – 220, 3. Pădurea terifiantă, interzisă. Oficianta malefică. Atributul magic. Experienţa bătrâneţii – 220, a. De ce femeia din pădure înspăimântă? – 220, b. O posibilă faţetă triplă – 221, c. Iniţiatoarea silvestră – 221, 4. Muma-Pădurii. Ţintă sau intermediar – 222, 5. Onomastică – 222, a. Sacralitate sau demonism – 222, b. Muma-Pădurii şi posibilele sale corelative: Baba Cloanţa, Baba Iaga – 222, c. Alte sinonime româneşti - 224 6. Personaj fioros vs. Sapienţial – 225, 7. Acţiuni malefice – 226, 8. Afinităţi erotice – 227, 9. Unde şi cum acţionează? Forme de protecţie – 228, a. Spaţiu specific şi nespecific – 228, b. Ademeniri diverse - 228 c. Fiinţă predominant silvestră – 229, e. Sonorităţi specifice şi mod de deplasare – 232, 10. Habitat specific – 233, a. Casa cu picioare de găină – 233, b. Domeniul cu locuinţe itinerante – 233, 11. Familie – 234, a. Naşă a săracilor şi a arborilor – 234, b. Posibile rude – 234, 12. Personaj metamorfic – 235, 13. Vestimentaţie – 237, 14. Înfăţişare fizică – 238, 15. Personaje similare Mumei-Pădurii – 239, a. Fata-pădurii – 239, b. Tipuri de babe – 240, c. Vâlvele – 243, 16. Muma-Pădurii în basme – 247, a. Motivul Mumei-Pădurii – fata omorâtă şi reînviată: basmul ,,Muma-Pădurii” – 247, b. Motivul Mumei-Pădurii - adjuvantul negativ: basmul „Coman vânătorul” – 248, c. Motivul Mumei-Pădurii - puterea descântecelor: basmul „Isprăvile fermecătoarei ” – 249, d .Motivul Mumei-Pădurii – căutarea sentimentului de fiică: basmul ,,Mama-Pădurii” – 250, e. Motivul Mumei-Pădurii – lupta dintre viclenie şi ingeniozitate: basmul „Cu Mama-Pădurii şi cu Samolică” – 251, f Motivul Mumei-Pădurii – păcălirea maleficului: basmul „Porea cel viteaz” – 251, g. Motivul Mumei-Pădurii – torcătoarea canibală: basmul „Surata din pădure” – 252, h. Moth-ul Mumei-Pădurii - câinii legaţi: basmul „Busuioc şi Săninoc", dar şi basmul „Cu Petrea Făt-frumos, şteblă de busuioc, născut la miezul nopţii” – 253, i. Motivul Mumei-Pădurii – binefăcătoarea păgubită: basmul „Fata cu piezi rele” – 254, j. Motivul Mumei-Pădurii – butea cu putere: basmul „Făt-Frumos din lacrimă” – 256, k. Motivul Mumei-Pădurii – cada cu suflete: "Poveste ţărănească” – 260, l. Motivul Mumei-Pădurii – azima tonifiantă: basmul „Băiet sărac” – 262, m. Motivul Mumei-Pădurii Circe – transformarea victimelor in animale: basmul „Feciorul moşului” – 263, n. Motivul Mumei-Pădurii - iepele babei: basmele „Cu Ambrozie, fecior de împărat” şi „Crăncu, vânătorul codrului” – 264, o. Mothul Mumei-Pădurii - Vâlvele: basmul „Zâna Zorilor” – 265, p. Motivul Mumei-Pădurii - baba vizionară: basmul „Cei trei fraţi darnici” – 266, 17. Muma-Pădurii: o privire rapidăretrospectivă – 267, a. Clasificare şi emotivitate – 267, b. Cum este posibil un traseu nou de reflecţie – 268, c. Auxiliarul – 268, d. Disputa asupra personajului tutelar – 269, f. Poziţionările duale ale personajului – 270, g. Poziţionările polimorfe ale personajului – 273, h. O posibilă concurentă a Mumei-Pădurii: Vâlva – 276, i. Tipuri malefice şi benefice ale Mumei-Pădurii – 276, j. Precizări suplimentare – 278, V. ZMEOA1CA – 281, A. Precizări preliminare – 281, 1. Primul contact – 281, 2. Activul şi pasivul - câteva forme de acţiune – 281,  3. Echilibristica promiscuităţii – 284, 4. Erori strategice şi educative – 284, 5. Activ - pasiv: precizări suplimentare – 285, 6. Probleme incipiente de jurisprudenţă – 287, 7. Urmărirea – 288, 8. Creşterea tensiunii vs. vaccinul relaxant – 288, B. Basmul-tip specific personajului Zmeoaicei – 290, 1. Motivul Zmeoaicei Zgripsoroaice: basmul „Ţugulea, fiul unchiaşului şi al mătuşii” – 290, 2. Motivul Zmeoaicei căpcăun: basmul ,,Cu Ţugulea” – 297, 3. Motivul Zmeoaicei detectiv: ,,Basmul cu Ţugunea, feciorul mătuşii” – 302, C. Variaţiuni orale ale motivului luptei cu familiade zmei – 311, 1. Motivul Zmeoaicei în conflict mascat cu nurorile: basmul „Nicodim viteazul” – 311, 2. Motivul Zmeoaicei cu soţ infidel: ,,Povestea cu Fâscu” – 316, 3. Motivul Zmeoaicei înşelate de eroul mascat în fiul ei: basmul ,,Ioana Vivoranca” – 319, D. Confruntarea dintre Zmeoaică şi fata ei – 323, 1. Motivul Zmeoaicei protectoare: basmul „Fata împăratului şi-a Zmăoaicii” – 323, 2. Motivul Zmeoaiceifarmazoane: basmul „PipăruşVoinic” – 327, E. Câteva alte ipostaze ale Zmeoaicei – 334, 1. Motivul Zmeoaicei vrăjitoare: ,,Basmul cu Hat-prinţ” – 334, 2. Motivul Zmeoaicei ca mumă a dracilor: basmul ,,Cu Ion Săracu” – 343, F. În loc de încheiere – 347, 7. Cuplul conducător al zmeilor – 347, a. Aspectul rigid al conflictului – 347, b. Apariţiile şi dialogurile familiale ale Zmeoaicei – 348, c. Naraţiunea şi publicul – 348, 2. Căutări identitare ale Zmeoaicei – 349, a. Rolul narativ al Zmeoicei – 349, b. Zmeoaica şi variabilităţile sale energetice – 350, 3. Desenul tensional al basmului – 350, CONCLUZII – 353, A. Basmul - câteva perspective interpretative – 353, 7. Schema narativă – 353, 2. Arta interpretativă – 353, 3. Tematism – 354, a. Criteriul opozitiv – 354, k. Criteriul asociaţionist – 354, c. Criteriul sintetic – 355, d. Criteriul restrictiv – 355, Alte propuneri de clasificare a basmelor – 357, m. Teoria funcţiilor narative – 357, k. Teoria antropologică – 357, c. Teoria onirică – 357, d. Teoria rirualistă – 358, e. Teoria poetică – 355, t. Perspectiva religioasă – 359, g. Metoda deschiderilor semnificative – 360, k. Metoda lexicografică – 361, l. Aspecte modeme sau concurente – 361, Maleficului înbasme – 362, Privire asupra răului – 362, m. Răul şi binele – 362,  Păreri asupra răului. Maştera – 363, c. Mziuni asupra răului. Ielele – 365, d. Viziuni asupra răului. Muma-Pădurii – 366, e. Viziuni asupra răului. Zmeoaica – 367, Componente posibile ale răului feminin în basme – 367, Farmece de rău – 368, Acţiunea propriu-zisă a maleficului feminin – 369, 5. Aspecte curative ori preventive – 371, Fcada malefică – 372, Feminism şi misoginism în basme – 372, Îmbrățișare feminină – 374, Roluri feminine – 375, Povestitori. Culegători de basm. Audienţă – 376, 1. Povestitorul – 376, a. Interpretarea povestitorului – 375, b. Oralitate şi scripturalitate – 380, c. Date suplimentare – 381, 2. Culegătorul – 383, a. Atitudinea faţă de interpretare – 384, b. Raportul oralitate – scripturalitate – 384, Publicul – 386, BIBILIOGRAFIE – 389

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu