luni, 31 decembrie 2018


 BASM / IR 4689

Basmele românilor.
N. D. Popescu. Mihai Eminescu, vol. V
București, Editura Curtea Veche, 2010
251 p. ISBN: 978-606-588-004-7

 
Teme pentru fiecare basm:
„Roșu împărat și alb împărat”, N. D. Popescu – Făt Frumos, năzdrăvan născut din mamă zână și tată om. Statut de semizeu – 7; - Călătorie de trei zile și trei nopți – 7; Vâlve (matcă) insecte: albină și furnică, oferă eroului un „perișor” – 7, 8; Vâlvă (matcă) pasăre, stârc, oferă eroului o pană – 8; Trecerea peste opt țări și opt mări; în a noua țară intră după ce traversează o apă – 8; Mreana, împăratul sau vâlva peștilor are pe cao „coroană care luminează mai abitir ca cele mai scumpe pietre”, dăruiește eroului un soz – 9;
biserică sfântă construită din ceară albă – 14; predestinatul fetei, sau „scrisul ei” – 16; apa vie și apa moartă „se găsește pe pământ, iar nu în fundul mării unde ea este atotputernică” (17), învață mreana; pasăre înțeleaptă, (vâlva) stârcul este „șchioși chior” (18). Handicapul este rezultatul unei lupte despre care nu știm nimic. Și diavolii apar șchiopi și chiori în fața lui Scaraoțchi (v. 245); apare o zână păzitoare a călătorilor prin ținuturile unde doi munți se bat în capete: „Dumnezeu m-a însărcinat să scade primejdie toată ființa vie care are nenorocirea de a călca pe aceste locuri” ( 19); munții care se bat în capete, păzesc apa vieții și a morții – 19; apare exprimată „legea talionului” – 24; reînvierea prin procesul șamanic de alăturare a părților corpului și stropirea acestuia cu apă vie și apă moartă – 24; calul de culoare galbenă este armăsarul iepelor (27), el se supune lui Făt Frumos abia după ce, încălecat fiind, eroul rostește o formulă magică. Este legat de erou prin ruperea și păstrarea unui fir de păr din coamă – 28; la fel este supusă și iapa vâlvă continuu născătoare de mânji – 23; un unicorn negru care „dintr-o nară varsă jăratec și din alta gneață” – 29.

„Un ochi râde și altul plânge”, N. D. Popescu – împăratul „bipolar” care cu un ochi râde și cu altul plânge – 34; apa vieții de sub pod – 37; împăratul metamorf încearcă curajul fiicelor lui. El apare cu păr de urs, cade mistreț, coarne de bivol... coadă de balaur – 37; fata cea mică a împăratului, cunoaște limba animalelor – 38; calul fermecat vorbește limba oamenilor – 38-39; balaurul care înghite cerbul (proces alchemic) – 41-42; metamorf, omul care se dă de trei ori peste cași de preface în balaur – 42; arhitectura basmică imită arhitectura Ierusalimului Ceresc – 43; șerpoaica zmeoiacă rea, încearcă pe erou – 44-49; furtul manei, „sorbirea ochilor” sau a sufletului, practică magică maleefică a zmeoaicei – 46; calul galben, fuge ca gândul – 49; gândul magic sau telepatia, aducătorul sau evocatorul agenților (actanților) magici – 51.

„Spată-Lată și inimă putredă”, N. D. Popescu – lupta împotriva infertilității nu ține cont de tipurile de sacru la care se apelează. Astfel, cuplul cere „gradual” ajutorul lui Dumnezeu, vrăjitorilor și descântătorilor – 54; trei zmei se transformă în nori negrii, formă sub care răpesc și transportă (în zbor), trei fecioare de împărat – 55; zmei care migrează – 55; hrănirea la sân a eroului timde șapte ani – 55; graiul animalelor, calul regal vorbește – 56; talpa casei pusă peste sânul matern, de la care eroul cere să sugă, pe motivul că o vrăjitoare i-a spus că numai procedând astfel, nu se prinde de el deochiul – 57; zmeul pleacă de dimineață la vânătoare – 59; frumoasa fecioara captivă este tristă – 59; zborul buzduganului anunță venirea zmeului și aruncarea înapoi a lui de către ero, prezența acestuia – 60; răutatea zmeilor crește din tinerețea acestora, la fel ca înțelepciunea eroului, cel mai mare dintre cei trei frați – 61; teritoriile magice ostile pun în pericol viața eroului – 64-66; frumoasa adormită trezită printr-un sărut – 68, precum Adam a fost trezit (animat) prin suflarea de viață primită de la Elohim; zmeoaica vrăjitoare are trei fii zmei – 68; zână protectoare a împărăției oamenilor – 68; granițele împărăției sunt un cerc magic de protecție – 68; furtul inimii (a capacității afective), echivalent cu o vrajă prin înlocuirea inimii cu putregai – 69-70; Inima poate fi însă descântată (dezvrăjită) (73) și pusă la loc (75), proces echivalent cu o vindecare șamanică; zânele pot fi și ele legate sau prinse (ținute captive) într-un spațiu/ obiect (butoi); cazul unei zâne prinsă de o zmeoaică – 69; zmeoaica metamorf: lau/ balaur – 70; zmeoaică vrăjitoare cocoțată într-un copac care leagă câinii (daimonii protectori ai familiei eroului) cu fire de păr aruncate în foc – 71-72; Inima furată este ascunsă la rădăcina stâlpului porții celei mari din partea dreaptă – 73; mama zmeilor creează dependența fiilor de ea. Dovada stă în aceea că, despicată de ero, din ea iasă un mistreț, ucis eliberează (din el) un dihor, din care odată tăiat țâșnește un șoarece și din el eroul scoate trei viermi (puterea celor trei fii ai ei), care odată striviți, ucid (prin intermediul magiei simpatetice) pe cei trei zmei – 74-75.

„Fata din dafin”, N. D. Popescu – Infertilă, regina încearcă vindecarea prin religia creștină, coborând mai poi în păgânism și chiar apelând la puterile infernale, fără rezultat însă (76). Magia unei țigănci sau alteritatea magică, își va face însă efectul, regina născând un băiat – 77; pruncul care plânge în pântec se oprește abia după ce i se promite un lucru imposibil derealizat, dar posibil de imaginat – 79-80; grădina care seamănă cu Edenul (pământesc) – 81; calul năzdrăvan al regelui, vorbește limba oamenilor – 81-82; fata din dafin este un hibrid (jumătate om, jumătate zână) de pe tărâmul celălalt care stă în dafin (în tatăl ei, blestemat să fie plantă-mamă) – 82; ea are șase aripi (serafim?) – 85; gnoza se primește/ asimilează de erou doar prin totala ascultare – 82: geografia tărâmurilor sacre, periculoasă de altfel, este total diferită (la fel și zoologia și biologia de aici) de cea a lumii oamenilor – 85; babaurul care păzește intrarea (păzitorul pragului) în pădure – 86-87; balaurul cu trei capete, păzitorul câmpului din lumea de dincolo – 87-88; sângele balaurului este negru și puturos – 89; bestiarul fabulos al lumii de dincolo este extrem de bogat (inorogi, vulturi imenși, animale cu un singur ochi, balauri înveninați, scorpii groaznice) - 89; baalur cu șapte capete, păzitor al unei păduri vrăjite – 90-91; chiar și puterile magice ale calului fermecat sunt limitate (91). Ele nu pot influența eroul în spațiul sacrul al zânelor spre exemplu. Pentru a învinge ispita, eroul trebuie să acționeze în sens opus – 92-93; timpul se dilată în granița dintre lumi, delimitată prin pădurea întunecoasă – 93; Barbă Cot ajutat, devine recunoscător, oferind eroului gnoza necesară reușitei. Momentul este ursit pentru ca eroul să primească povață – 106; spațialitatea magică se dilată după bunul plac al actantului magic. Palatele zânei desi aproape, „fug” de eroul care vrea să ajungă la eel – 95; în pădure, pentru că nu cântă cocșul, locul lui e luat de ciocârlie – 95; Fata din Dafin este o fecioară rpeschimbată în zână care locuiește în sânul tatălui ei (sintagmă nou testamentară pentru „sânul lui Avraam” sau raiul). Poate fi eliberată de blestem dacă poate fi făcută să iubească (dragostea ca știință) – 96; vraja de deschidere a dafinului (97, 99) e valabilă până în momentul în care se îndrăgostește (104). Nu poți iubi doi bărbați în același timp, dragostei părintești substituindu-se cea carnală; Fata din Dafin a fost cerută de nevastă de „fel de fel de zmei și de duhuri puternice” (100), pe care i-a refuzat. Fecioara este rodul unei iubiri interzise dintre un pământean și o prințesă zână a cărei mamă îi blesteamă rodul pântecului și soțul – 101; E blestemată de bunică să fie „frigidă”, trăind veșnicia în starea de feciorie pe care doar iubirea îl poate dezlega (102). Ziua stă ascunsă în dafin (ibidem), inima ei împietrită împietrind pețitorii – 102-103; zâna cea rea (bunica) devine zmeoaică, transformându-și înainte de a pieri în slava cerului, pe nepoată și fiică în muritoare, iar pe dafin, în om – 105-106.

„Omul după tărâmul celălalt”, N. D. Popescu – Strâmbă lemne (urât, cocoșat, pocit cu mâinile și picioarele sucite) și pactul sau acceptarea frăției de cruce – 108; Apă-rea, un personaj fantastic, un balben-roșcat (asiatico-semit) cu barbă ascuțită – 109; Sfarmă-pietre este un om urât care acceptă frăția de cruce – 109; Orașe cu oameni adormiți (blestemul și nu vraja somnului, de vreme ce durează) – 109-110; tărâmul lumii de dincolo este locuit de zmei și alte dihării. Aici intrii printr-o gaură sau peșteră – 110; zmeii de pe tărâmul de dincolo sunt demoni incubi, bărbați răi și spurcați (110), niște proiecții hylice ale arhonților gnostici; Din cei patru frați de cruce, doar eroul poate coborâ pe tărâmul de dincolo (111-112). Lumea de dincolo are propriul ei soare (110), o palidă reflecție a miturilor despre călătoria solarelui în mitologia egipteană și babiloniană; Lumea de dincolo este descrisă în acest ca fiind identică cu cea de aici – 112; Fecioara este trezită din somn printr-un sărut – 112; Fecioara mândră este răpită de zmeul invitat și el la aceeași nuntă (114). O răpește după ce o cere de soție tatălui care îl refuză – 113; Descriere fizică a zmeului, „urât de pomină”, extrem de rară: „...e mare cât un uriaș, ...fața lui e roșie ca de rac și părul roșu și aspru ca de porc, ...are numai un ochi în frunte, și acel ochi e mare ca de bou și roșu ca sângele” – 113; zmeul blesteamă fecioara la singurătate, fără să o silească sau să o ucidă (114), aceasta pentru că o putere mai mare decât el (destinul fecioarei de a fi cu eroul pământean) îl obligă la moderație (să nu o ucidă) – 115. Aceeași obligativitate o găsim și în cartea Iov, 2, 6; tărâmul celplalt, fiind spațiul sacral al zmeului, îi oferă acestuia puterea – 114; lucrurile și clădirea palatului zmeului sunt însuflețite – 114; zmeul simte (miroase) prezența umană – 115-116; sângele zmeului este descris (precum cel al balaurului) ca negru și puturos – 117; biciul confiscat al zmeului, când este pleznit, transformă și comprimă lucruile acestuia într-un măr de aur – 117; cei care încalcă frăția de cruce (117-118) sunt uciși la finalul povestirii – 125; puii pajurei sunt salvați de eroul care ucide balaurul (118, 120). Eroul este ridicat de pajură, din lumea de dincolo, pe tărâmul de deasupra; Lucrurile pot fi închise magic într-o nucă – 123; eroul recuperator considerat „mântuitor” de către fecioara salvată – 124-135.

„Vasilică viteazul”, N. D. Popescu – țiganul, fierar respectat, are în grijă (a înfiat) un pui viteaz de român – 126; tânărul erou ignoră existența zmeilor și a strigoilor (127), dar ucide un balaur – 127-128; trei zmei răpesc trei fecioare – 128-129; și eroii mor sfâșiați de ghearele zmeilor – 129; calul năzdrăvan zboară ca vântul și aleargă ca gândul (141), putând chiar să se metamorfozeze – 129; zmeii știu de existența unui erou care-i va ucide (un fel de profeție „mesianică”) – 129; buzduganul animat al zmeului – 130, 132, 134; descrierea zmeului: „o namilă cât toate zilele” – 131; decapitarea zmeului și aruncarea lui sub un pod – 132-133; salturi astrale între tărâmuri cu ajutorul calului fermecat – 132-133; metamorfii: zmeul – balaur roșu, eroul – balaur verde – 134; apoi roată roșie (zmeul), roată verde (eroul) – 135, 140, în domeniul paranormal: „fulgere globulare”; mama celor trei zmei, o zgripțuroaică „mai spurcată decât feciorii săi (...) este tot atât de șireată demonița cât este de rea (...) Îți vorbește cu lele și-ți soarbe ochii și viața cu o căutătură” – 136; are trei fete extrem de frumoase – 136; zmeoaica simte prezența umană – 137; metamorfoza eroului în motan – 137-139; fata cea mare a zmeoaicei preschimbată în fântână (otrăvitoare) – 140; calul fermecat preschimbat în om – 140; zmeoaica vrea să soarbă ochii eroului și să-l lase „pe lume buștean” (141), e ucisă când printr-o gaură de zid, în loc să absoarbă eroul (viața din el), înghite un plug de fier înroșit în foc – 143; zmeoaica suflă dogoritor asupra celor urmăriți. Deși nu poate urca în văzduh și să-i ajungă, pe pământ însă, poate întrece calul fermecat (141), aceasta petru că este chtoniană și nu celestă; aruncarea magică înapoi (peste umăr) fără a privi a pieptenului transformat în pădure (141), oglinzii, devenită o baltă imensă (142) și gresie, transformată în zid de piatră până la cer (ibidem), oprește pe moment zmeoiaca care urmărește eroul cu „o falcă în cer și una pe pământ” (ibidem); în urmărirea ei, zmeoaica se transformă în nor negru și apoi roșu, fulgerând și aruncând ploaie când se apropie de erou – 142; copilul înfat de țigan (un român), ia de soție pe fiica mică a zmeoaicei, după ce-i ucide mama (143), aceasta pentru că, în mentalul colectiv de la țară, românul înfiat de țigan, devine țigan, ori țiganii nu se pot căsătorii cu zâne și prințese, ci doar cu zmeoaice. Stigmatul etnic își spune cuvântul.

„Iana Cosânzeana”, N. D. Popescu - un moșneag (timpul) are 12 feciori (ore/ zodii) – 144; Voinea este un vizionar (profet) și năzdrăvan – 144; fântâna vrăjită (dedicată) vâlvei vultur, o fântână sacră din care nu se poate bea. Cine încalcă tabuul, ajunge slugă vulturului – 149; pedeapsa încălcării tabuului se aplică și asupra celor 12 cupluri care sunt creștine – 150; libertatea se poate obține dacă îi este adusă Iana Cosânzeana, cea cu păr de aur, ochi de foc – 151; un cal năzdrăvan cu patru aripi distruge o grădină suflând pe nări scântei de foc, e îmblânzit de Voinea – 153-154; Se recunoaște învins legându-se de bună voie de Voinea căruia îi dăruiește păr din coamă ca, atunci când se va gândi la el (telepatie), să apara pentru a-i îndeplini dorința – 154; somn nefiresc (vrajă de somn), produs de un cal roșu cu opt aripi, ce va fi biruit și se va lega de erou cu aceași promisiune – 155-156; cal alb cu 12 aripi, face aceleași stricăciuni grădinii fiind și el dominat de erou, intră în slujba acestuia – 156; asemănător cazului Tobit, Iana Cosânzeana e vrăjită încă de la naștere de către ursitoare să ucidă orice bărbat cu deochiul (158, 160): „tinerii spre care arunca ochii cu drag, cădeau săgetați de deochi ca să nu se mai scoale” ( 158), după cum, pe cei urâți, nu-i putea deochea – 161; cei trei cai fermecați (negru, alb și roșu) sunt călăriți de către zmeu – 168; Zmeul îndrăgostit nu se mai poate controla. În reacțiile sale, el schimbă firea timpului: „răsturna pământul cu dosul în sus, făcea soarele să răsară pe la apus și să apuie la răsărit, schimba iarna și vara și scotea trandafiri înfloriți și poame coapte din zăpadă...” (168), totul însă, fără rezultat; Zmeul e „urât pomină” (168) chiar și după ce se va metamorfozeaza în bărbat, formă sub care o va urmări pe Iana; el are puterea de a transmuta alchemic tot ce atinge „în aur și nestemate, până și drumul pe unde trecea ea” – ibidem; asalturile sale asupra ianei sunt asemănătoare cu cele ale demonilor asupra anahoreților, încercați cu foc, apă și război – 169; zmeul este un duh nemuritor – 170.

„Sila Samodiva”, N. D. Popescu – o zână al cărui nume îl înțelegem în felul următor: Sila – „cea care siluiește” Samo(eala)/ „înțeleapta”/ „vicleană” și diva (divină/ zână), adică „Zâna vicleană care siluiește” – demon vampir. Un bătrân apare în visul unui tânăr și îi dă sfat. Povestitorul ne spune că este „un sfânt trimis de Dumnezeu” ( 180). De fapt, este vâlva sau împăratul cocârlanilor (181). Îl va întâlni și aievea, când îi va vorbi despre palatele zânei; tot el îl transportă pe erou pe un alt tărâm fără știrea acestuia (în somn) – 181; Eroul întâlnește un cocârlan șchiop, jumulit și beteag, nimeni altul decât bătrânul din vis aici, sub adevărata sa formă, de pasăre – 181; palatul zânei este de aur – 182-183; Sila este o zână vampir care suge sângele din tineri, pe care însă nu îi ucide, ci îi eliberează după un an. (189), aproape secătuiți de viață. Nu toți însă supraviețuiesc. Le consumă sângele noaptea, în timpul somnului, pentru a se menține tânără (184). Este ucisă de calul fermecat, care o izbi în piept, pe când era transformată în pasăre (vrabie) și „o sfâșie în mii de bucăți și o lăsă să cază la pământ ca să se facă puzderii” – . 189; Fiul vântului, Astrul, este scăpat din ghearele balaurului care vrea să-l mănânce – 186; transportul „ca gândul” se face „într-o clipă” – 187; Vântul Crivăț, are trei fete zâne – 187; interdicția de a privi înapoi (187) până ce grădina fermecată este părăsită, este încălcată, moment în care eroul încremenește – 188.

„Sgâmboiu”, N. D. Popescu – Notă: s(z)gâmboi – a se strâmba, schimonosi sau holba ochii. Un preot are o soție ce ține un ibovnic. Sgâmboi intră ca argat la preot. E omul dracului (literalmente, 193), cu „părul roșu și urât de pomină” – 191; Se tocmește cu preotul să îi dea „o pereche de boi când ți-or urma lupii în casă” – 193; Dracul pedepsește pe amanții (preoteasa și pârcălabul satului) – 194-195.

„Călin-Nebunul”, Mihai Eminescu – un împărat are trei fete pe care refuză să le dea de soții celor trei frați zmei. Neacceptarea refuzului are ca efect răirea lor, zmeii luându-le în zbor în timce se transformă în nori – 206; un om din sat are trei feciori, cel mai mic, considerat prost stătea tot timpul în cenușă, e Călin-Nebunul – 206. Notă: focul distruge forma și nu potențele. Ele sunt păstrate în cenușa din care Călin considerat nebun, își extrage vitalitatea (puterea și înțelepciunea). Frații pleacă împreună în recuperarea fecioarelor. Singur, Călin va ucide pe cei trei zmei cu trei, patru și opt capete – 207; tot el este cel care leagă timpul, mai precis, trei din fazele sale, De-cu-Seară, Miezul-nopții și Zori-de-Ziuă, legați cot la cot, fiecare de câte un copac până ce termină o misiune (exorcizarea orelor/ zodiilor) – 208; mai precis, găsește 12 zmei (ore/ zodii) și două zmeoaice (cumpenele de „joos” și „sus” a acestora), stând lângă un cazan, care-l prind și în schimbul libertății îi cere să le aducă pe fata lui roș Împărat pe care nu o pot răpi căci sunt opriți de cântatul cocoșului – 208. Notă: sunt deci cele 12 ore „de noapte”. Călin reușește să-i ucidă pe cei 12 și una dintre zmeoaice – 209; se întoarce și dezleagă pe cei trei actanți ai timpului, oferind fiecăruia în parte aceeași ofrandă, o bucată de carne și o turtă, pe care aceștia le acceptă (consumă) – 208; aflăm de asemenea ce mănâncă trei frați zmei, ce țin captive trei fecioare: 4-8-12 cuptoare de pâini, vaci fripte și butoaie cu vin. Îi ucide pe rând după ce fiecăruia îi mănâncă mâncarea – 210-211; în luptă, zmeul cel mic se face pară roșie și eroul verde care se dovedește a fi o alegere inspirată de vreme ce culoare verde este mai puternică decât culoarea roșie, dar tot este nevoie de un actant spiritual (cioara) pentru a înclina balanța luptei – 211-212; în timce zmeii merg la vânătoare, fecioarele îi așteaptă cu masa pusă – 210-211; frații care-l schilodesc (o dezmembrare magică/ demonică căci îi taie picioare și le iau cu ei pentru a nu le putea lipi singur la loc – 212) și abandonează pe Călin, nu reușesc să-l ucidă de vreme ce acesta întâlnește un alt om dar fără mâini. Cei doi devin una, un simbion, ajutându-se unul pe celălalt – 212-213. Notă: Avem aici noțiune de coabitare ti„legiune”, prin suplinirea de atribute divine confiscate. Scăldarea trupului în balta magică a vieții, aflată la dreapta ceie a morții, readuce putința trupească prin apariția miraculoasă a membrelor lipsă – 213; ajunși acasă își ucide frații trădători folosindu-se de aruncarea la sorți a armelor – 215-216.

„Frumoasa Lunii” , Mihai Eminescu – un vânător are 3 copii – 217; pentru a-și întreține familia vânează în locul interzis, pădurea neagră, cunoscută pentru că este bântuită de draci – 217; în centrul ei se află un copac înalt și stufos al cărui nume (specie) este necunoscut povestitorului, pe crengile căruia stătea o pasăre din aur – 217; vânătorul a prins-o sâmbătă, iar duminică aceasta a făcut un ou de aur. Pe gușa păsării scria că cel care îi mănâncă inima ajunge împărat, rânza, găsește bani de fiecare dată când se trezește din somn, ficatul, va avea noroc – 218; Frumoasa Lunii: la soare te puteai uita dar la dânsa, ba – 220; un vrăjitor puternic, de îngheța și apele, face vrăji în aceeași pădure folosindu-se de un copil. Vrăjitorul bate o piatră de trei ori care se deschide cu niște trepte pe care copilul e pus să se coboare sub pământ, ajungând într-o grădină cu poame de aur, mere și pere, unde găsește o casă în care intră și de unde, de pe vatră (226), ia o cheie ruginită pe care punându-o la brâu, se întoarce la vrăjitor, ce-i oferă o vergea de fier – 220 (pe aceasta o introduce într-o groapă din care scoate un demon de fier – 226); pe această vergea copiul o freacă, moment în care se arată lână el duhul vergelii, un om de fier (demon) – 221; Grădina din lumea de dincolo în care intră copiul este Raiul în care vrăjitorul nu poate intra și pentru că băiatul refuză de a-i da cheia înainte de a ieși și el din piatra întredeschisă, vrăjitorul îl va închide sub pământ printr-o bătaie de picior – ibidem; copilul est scos de un demon care, la fel ca pajura din alte basme, îi cere carne din 20 de vaci și apă. Din când în când îl pune pe copil să privească în sus și să-i spună dacă vede soarele, pentru că demonul nu poate privi în sus – ibidem; ultima bucată de carne este din coapsa sa. Demonul spune că sub pământ (în afara grădinii în care a intrat tânărul) „era largul meu și strâmtul tău, de acu ești prea bun la Dumnezeu și nu te lasă să te mănânc” (222), asta pentru că sub pământ, ne asigură povestitorul, este locul dracilor. Notă: Sub pământ deci și nu în cer este, după credința poporului român, atât raiul cât și iadul. În rai copiul a luat cheia iadului pe care înercând să o șteargă de rugină, îi apar cinci bărbați de fier (demoni), cărora le cere de mâncare și de băut, demonii îndeplinindu-i dorința – 222-223; cu ajutorul demonilor, va lua de soție și fata regelui – 224. Notă: personajul pozitiv se folosește de demoni pentru a se căsători, fapt ce indică o mentalitate magică-dualistă. Demonii ucid chiar, atunci când tânărul o va cere, ginerele regelui – 225; tot cu ajutorul demonului, tânărul se metamorfozează în muscă – 227, o insectă a regnului demonic; vrăjitorul (la fel ca zmeoiaca) doarme la amiază – 227; vrăjitorul scoate demonii din pămând lovind cu ciocanele în podeauă, în mijlocul casei – 227; vrăjitorul ca ucide un vraci bun (babă sfântă) care videca bolile printr-o simplă atingere cu mâna (bioenergoterapeut) – 227; păstrătorul cheii cere demonilor oul de marmură în care stă toată puterea iadului, pe care nu-l va primi de la demonii care-l înjură și blesteamă – 228.

„Vasile-Finul-lui-Dumnezeu”, Mihai Eminescu – Sfântul Petrea (Petru) și Dumnezeu umblă pe pământ, iar în spatele lor, Dracu – 231; fata care refuză să se mărite o lasă grea diavolul incub care se face vând – 231; a năsut un băiat pe care l-a botezat (reabilitat sacral) Dumnezeu – 232. Notă: Vasile este fermecat fiind uniuniea a două elemente sacrale antagonice diavoul tată și Dumnezeu tată spiritual și unul uman. Dumnezeu sădește un copac pe care copilul va putea la un moment dat să-l smulgă din rădăcină, moment în care dovedește că este capabil să-l doboare pe tată său, diavolul – 232; adormind lângă o fântână are un vis cu Maica Domnului care-l îndeamnă să-și caute norocul – 232; O fată este adusă ca jertă la fântână unui balaur cu 12 capete (jumătate) ce are ca frate un zmeu (24 capete – un întreg), este capabil să oprească ploile, ori să producă inundații în urma cărora „să moară oamenii de foame” – 233; cu fratele balaurului, eroul luptă „șase zile și șase nopți și nu-l poate dovedi” – 233; mama eroului (fecioara rămasă însărcinată cu demonul incub), se învoiește să trăiască cu zmeul (cel cu 24 de capete) pe care fiul a reușit să îl lege (234) și împreună cu acesta hotărăște să-l ucidă pe Vasile. Planul nu reușește, zmeul este ucis – 235; Mitul Soarelui și al Lunii: Soarele o vrea de soție, chiar dacă e conștient că încalcă o poruncă divină: „să ne cununăm că eu nu mai ascult de Dumnezeu” (234); Luna cere permisiunea Creatorului care este refuzată: „Dacă-i lua pe fratele tău ai să șezi în iad, dar dacă nu-i lua, ai să șezi în rai” – ibidem; Soarele trece peste voia divină și „când a început popa a citi, icoanele au început s-a lăcrima s-a face întuneric afară s-a veni un nor gros” (ibidem), diavolul (?) „s-o luat pe Sfântul Soare și l-a dus la răsărit și pe Lună la apus” (Ibidem). Pe lumea aceasta, în pădure, Luna este Ileana Cosânzeana sau avatarul lunii, la fel cum Eva este în gnosticism avatarul Sophiei, iar pe cealaltă lume, este Luna – 235; Când Soarele stă în cruce, adică atunci când este fierbințela cea mai mare (Nergal), urșii dorm (magicul oniric comatos) – 235.

„Borta vântului”, Mihai Eminescu – unui om sărac cu o mulțime de copii vântul îi suflă făina. Supărat, pleacă să astupe „borta vântului” – 237; se întâlnește cu Sfântul Petrea (Petru) și Dumnezeu care „erau pe pământ pe atunci” – ibidem; Dumnezeu îi dă pe rând, pentru a-l îmbuna, o nucă magică (care păstrează tot felul de lucruri de valoare), un măgar care se balegă bani (238) și o cârjă magică ce bate pe oricine, pe care le pierde pe rând – 238-239.

„Finul lui Dumnezeu”, Mihai Eminescu – basmele au apărut pentru că sacul furat de la povestitor cu basme l-a scăpat și deșărtându-le, acestea s-au răspândit în lume – 240; după ce Dumnezeu și Sfântul Petru botează copilul unui om sărac, acesta devine năzdrăvan – ibidem. Notă: varianta creștină la modul în care se nasc eroii. Un zmeu ademenește (vrăjește) o fecioară trăgând cu plugul o brazdă în pământ pe care aceasta merge până la casa lui – 240; După ce a mâncat 24 de pui de pajură, balaurul din fântână este ucis de copilul năzdrăvan – 241; momentul de renaștere șamanică este semnalat de mama puilor sau „mama vântului” Pajăra care-l înghite pe salvator ce la insistențele puilor este regurgitat, moment în care el apare ca reînnoit: „când l-o făcut înapoi așa s-o făcut el frumos, de s-o luminat locul unde era el” – ibidem. Notă: Avem aici o variantă populară, necreștină pentru schimbarea la față. Barbă-cot (statu-palmă), apare „călare pe un iepure șchiop” și este vântul de la răsărit, după cum vântul de la miazăzi este o ființă „mare de stat cu buzele mari și n-avea ochi” – 242; Se oferă fire de păr ca semn al pactului sau frăției de cruce – Ibidem; Zmeoaica la epilat – e găsită de erou într-o pădure mare, în mijlocul unui fum gros a cărui sursă e părul ars de pe picioarele sale – ibidem; apar personaje dublicitare ca Setilă și Fomilă – 243; zmeul plecat la vânătoare, este aștepta de fecioara răpită, el se așteaptă ca eroul să vină să o recupereze – lupta cu el durează trei zile și trei nopți – 243; Din cele trei capete ale zmeului, doar unul este ucs – 244; eroul întâlnește trei frați proști care nu se înțeleg cum să împartă trei lucruri (bici, cușmă și sulă) lăsate lor moștenire de către tatăl lor – ibidem; balta sau iazul dracului este locul de unde la mijlocul nopții, iasă dracii, a căror prezență este anunțată de un vuiet strașnic. După ce toți sunt prezenți, apare și Saraotchi, dracul cel mare care se pune pe o covată. Când fluieră cu putere, în fața lui se prezintă draci șchiopi și orbi. Ei povestesc că l-au întărâtat pe vântul de la amiază să „rupă-n jumătate pe zmeul cel cu trei capete și două capete or scăpat, da jumătate-i mort” – 245. Notă: Nu avem în basm motivul sabatului de vrăjitoare, semn că basmele au apărut înaintea acestei isterii religioase. Avem motivul luptei dintre speciile răului, atât de întâlnit în culturile semite (asirobabilonieni). Aceiași demoni vorbesc despre acapararea unei comori pe care un bătrân o va pierde căci va muri în acea noapte și pe care ei vor trebui să o aibe înaintea oricui – 245; poate fi uată de la ei doar dacă este stropită cu apă sfințită de la botez – 245-246. Notă: Apa botezului are proprietăți apotropaice, botezul fiind considerat o practică magică de protecție împotriva demonilor. Rolul ștergerii păcatului adamic pare străin de această teorie, de vreme ce sensul exorcizant al stropirii înlocuiește apa sfințită de ritul ierugiei. Dracii ascultă de magul-erou, aducându-l legat pe zmeu – 246; Eroul ucide zmeul legat (prins în fier), turnându-i pe carășină aprinsă, fumul greu al corpului ars, lăsând eroul fără cunoștință – 246.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu