CIOANCĂ
2016 (7SDB2018)
Costel
Cioancă
Danubius. Muzeul
de Istorie, Galați, vol. XXXIV, 2016,
pp. 419-444. (pdf.)
Rezumat
Extrem de bogat, eposul popular
românesc aduce în prim plan, prin productele literare caracteristice, o serie
de interesante miteme, majoritatea fundamentate sau juxtapuse pe clasice
structuri mitologice (îndeosebi grecoromane, biblice). Rezultat al unor
evidente, continue p(re)luări, imaginarul tradiţional a dezvoltat, la nivelul
basmului fantastic, o importantă structură imagologică, cu filtre, reprezentări
şi semnificaţii proprii, mai apropiate nevoii concrete de reuşită, de final
fericit. Este şi cazul prezentului studiu, dedicat obiectelor magice din basmul
fantastic românesc. Imaginariile specifice unei comunităţi de factură orală,
precum cea românească, generatoare şi/sau consumatoare şi de basm, transpar cel
mai bine aici, la nivelul basmului fantastic. Astfel, este decelabilă, chiar
foarte uşor!, distorsia sau, după caz, retorsiunea „coloanei mitemice”
originale, apropiată, de cele mai multe ori printr-o anastomoză narativă abia
camuflată, care face posibil mitul. Şi, trebuie subliniat acest aspect!,
această apropiere, această resurgenţă mitică este mult mai evident, mai
palpabilă în cazul obiectelor magice de care eroii basmelor fantastice
româneşti se folosesc întru apropierea sau reuşita finală a dezideratului lor,
oricare ar fi acela. Practic, din miile de basme pe care le cuprind antologiile
clasice de basme româneşti, nu cred că este vreun basm în care să nu fie
amintit şi/sau folosit, de erou sau de oponenţii acestuia, un obiect magic.
Chiar cu (pre)iniţierile unei fiinţe superioare/deja iniţiate, chiar cu
ajutorul explicit acordat de astfel de fiinţe, eroul basmului fantastic românesc
nu ar reuşi să-şi împlinească traiectul eroico-epic fără ajutorul unui obiect
magic. Pornind de la acest truism, am încercat, în prezentul studiu, o clasificare
a acestor obiecte magice: am avut în vedere nu doar substanţa lor magică, ci şi
contextul în care sunt căpătate şi folosite, de către cine. Analizarea acestor
aspecte mi-a permis, ulterior, stabilirea dinamicii acestor obiecte magice la
nivelul basmului fantastic românesc. Cu alte cuvinte, pornind de la
determinanţii hipertextuali în care apar aceste obiecte magice, de la
variaţiile luate de apariţia şi/sau folosirea acestor obiecte magice, am putut
stabili funcţiile şi valorile acestora în cadrul imaginarului tradiţional care
le-a generat (o importanţă deosebită având-o fondul mitofolcloric în care apar
astfel de obiecte). Cum spuneam, dată fiind certa apropiere a fondului
mitofolcloric de sursele mitologice, etosul tradiţional a adus în prim planul
unor producte epice, aproape pe nesimţitelea, unele dintre aceste „subiecte”
mitologice. Era firesc, prin urmare, să (re)aduc în discuţie, chiar şi frugal,
astfel de prezenţe arhetipale, mai ales acolo unde metafora epicului
tradiţional suprapunea sau se origina în mit. Fără a insista asupra
respectivului mit în sine, am încercat doar să sugerăm, prin amintirea
episodului de mitologie clasică, de „rezistenţa” mitică pe care o au unele
producte ale epicului tradiţional (amintită, printre alţii, de M. Eliade, de G.
Durand, de J.J. Wunenburger etc.), şi pe care basmele fantastice româneşti o
colportează din plin. Totodată, acolo unde a fost cazul, am surprins şi
explicitat diluarea sau transformarea pe care, din motive proprii, mentalitarul
colectiv a aplicat-o unui asemenea episod de mitologie clasică. Aceste “motive
proprii” se referă doar la modul în care o comunitate tradiţională, de sorginte
culturală orală, a înţeles să îşi reprezinte şi semnifice un univers ontologic
străin sieşi. Transmiterea prin tradiţie orală a acestor basme a dus, în cele
din urmă, la un decalc epic în care imposibilul devine posibil (nu oricând, nu
pentru oricine!), în care reprezentarea conceptuală a unor abstracţii (gen
Spaţiul, Timpul, tărâmul celălalt, tinereţea veşnică etc.), trebuiau să capete
greutate ontologică doar în registrul propriu de înţelegere şi reprezentare
mitică.
Abstract
The present study brings to the fore the use and the
symbolism of the magical objects in the Romanian fantastic tale. These are
items without which the hero would fail in his proposed
desire, whatever that may be. Therefore, I analyzed the
different situations found in the Romanian traditional epic, with the
juxtaposition of the classical mythological sources, just to emphasize and/or
highlight the route taken by these mythological motives.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu