MIRELA: 2015/
DEM 6274
Mirela,
Nadia-Gabriela
Maleficul
feminin în basmul popular românesc
București.
Editura Universității, 2015
410
p. ISBN: 978-606-16-0636-8
Cuprins: Consideraţii
Preliminare – 17, A. Tradiţia – 17, B. Maleficul – 21, 1. Maleficul în
temporalitate – 22, a. Maleficul şi starea prenatală – 22, b. Maleficul şi
naşterea – 22, c. Maleficul şi copilăria – 23, d. Maleficul şi tinereţea – 23,
e. Maleficul şi senectutea – 23, f. Maleficul şi moartea – 24, g. Maleficul şi
cealaltă lume – 24, 2. Maleficul în spaţialitate – 24, 3. Posibile categorii
ale răului – 27, C. Feminitatea malefică – 27, 1. Unitate sau multiplu – 27, 2.
Problema misoginismului – 28, 3. Problema feminismului – 29, 4. O neprevăzută
utilitate a unei liste misogine – 29,
5.
Un sine cu ascunzişuri malefice – 31. 6. Expresivitatea feminină depinde de coloratura
narativă – 31, D. Probleme de receptare – 33, II. MAŞTERA – 37. A. Maştera şi
problematica sa specifică – 37, 1. Monogamie – poligamie – 37, 2. Familia
patriarhală – 38, 3. Singurătatea – 38, 4. Factori identitari - factori
alteranţi – 39, 5. Răutatea în familie – 40, 6. Necesitatea unui părinte
substitut – 40, 7. Mama vitregă - trăsături fixe – 41, 8. Tipuri de pedepse – 44,
9. Mama vitregă - trăsături variabile – 45, a. Atributele tipologice – 45, b. Atribute
motivaiționale – 46, c. Atribute episodice – 47, 10. Lipsa unei antologii în
care maştera săfie titlu-vedetă – 48, 11. Clasificări şi contaminări ale
motivului maşterei – 48, 12. Asumarea unei motivaţii estetice – 49, 13. Limitele
cercetării – 49. 14. Structurarea motivului maşterei – 50, B. Maştera şi
basmele frumuseţii concurente – 50, 1. Motivul maşterei lipsită de răbdare: „
Basmul cu Naramza a frumoasă ” – 50, 2. Motivul mamei nebune convertite în
maşteră: basmul „Mama cea rea” – 55, 3. Motivul maşterei plastografe: basmul
„Fata cu mâinile tăiate” – 58, C. Maştera şi inversarea frumuseţii cu urâţenia
– 61, 1. Motivul maşterei exasperate: Basmul cu Stăncuţa şi Măriuţa sau „Cruce,
cruciuliţa mea!” – 61, 2. Motivul maşterei teoreticiene: basmul ,,Dragu mamii
şi fata tatii” – 65, 3. Motivul maşterei cardiace: basmul „Fata bună şi fata
rea” – 68, 4. Motivul maşterei arţăgoase: basmul „Fata moşului cea cu minte” – 70,
D. Maştera şi progenitura de cenuşă – Cenuşăreasa – 71, 1. Motivul maşterei
supralicitante: basmul „Cu mama vitregă” – 71, 2. Motivul maşterei cu soluţii
radicale: basmul „Cu nuculiţa” – 74, 3. Motivul maşterei coşmar: basmul „Vaca
neagră” – 78, E. Maştera ca izgonitoare a unui singur copil – 81, 1. Motivul
maşterei resort: basmul „Feciorul alungat” – 81, 2. Motivul maşterei ostile
Indicului: „Basmul cu Cheleş împărat" – 82, 3. Motivul maşterei
imperative: „Cele şapte capre (basmul cu Niţu)” – 85, F. Maştera ca izgonitoare
a doi copii – 86, 1. Motivul maşterei torţionare: basmul „Copiii văduvoiului” –
86, 2. Motivul premeditării maşterei: basmul „Povestea cu doi copii orfani” – 87,
3. Motivul dizarmoniei aduse de maşteră: basmul „ Copiii în pustietate” – 89,
G. Maştera ca izgonitoare a doi copii. Băiatul-cerb – 93, 1. Motivul maşterei
cu fierea plesnită: basmul ,,Omul care şi-a dus copiii în pădure” – 93, 2. Motivul
maşterei asociate cu pădurea: basmul „Cerbul de aur” – 94, 3. Motivul maşterei
ca pretext narativ: basmul „Cerbuleţul” – 96, 4. Motivul maşterei pătimaşe:
basmul „Cei doi băieţi părăsiţi” – 97, H. Maştera şi anomaliile narative – 99,
1. Motivul maşterei ce are o fată cu trei ochi – basmul „Roian, boul năzdrăvan”
– 99, 2. Motivul maşterei ucigaşe – basmul „Cucu, copilul moşului” – 102, 3. Motivul maşterei ca soacră - basmul „Doi
feţi logofeţi cu părul de aur” – 104, 4. Motivul maşterei ce falsifică o
sarcină - basmul „Fata de împărat păzitoare...” – 107. L. Maştera. Concluzii – 109.
1. Tema fixă a maşterei şi motivele fluide – 109. 2. Fiinţă şi fiinţare – 109.
3. Etichetele narative - 110 4. Un algoritm justiţiabil incomplet – 110. 5. Tehnici
intensive – 111, 6. Variaţiuni tematice – 112, J. Maşteră - schema rolurilor posibile – 112, 1. Etape
premergătoare apariţiei maşterei – 112, 2. A doua căsătorie – 113, 3. Conflictul
cu copilul / copiii din prima căsătorie – 113, 4. Aventurile copiilor vitregiţi
– 114. 5. Aspecte de final – 114, 6. Precizări suplimentare – 115, a. Alte
trăsături fixe ale maşterei – 115, b. Alte propuneri de basme – 116, 11. IELELE – 119, A. Câmp semantic şi specializări
de sens – 119, 1. Aspecte eufemistice – 119, 2. Ielele ca fiinţe ale vântului.
Vântoasele. Irodiţele (Irodiecele) – 121, a. Fiinţe care pot călători cu viteza vântului
– 121, b. Fiinţe trimise de Sfinte sub forma vânturilor – 122, c. Fiinţe cu
puteri. Conducătoarele văzduhului – 123, d. Tornada sau Volbura, fata lui Irod – 123,
e. Vântoasele, fiinţe care aduc boala, turbarea, răul – 124, 3. Ielele - un
cuvânt tabu – 127, a. Substitute cu tentă apăsat malefică – 128, b. Fiinţe rele
sau degenerate în rău – 128, c. Nume de provenienţă d. Rusaliile, fiicele
seducătoare ale lui Rusalim împărat – 130, Vile şi Samodive – 132, e.
Ursitoarele (Ursoaicele) – 137, f. Reprezentări religioase sau mitice – 139, g.
Epitete flatante, encomiastice – 142, h. Nume obişnuite sau creaţii lingvistice
onomastice – 143, Portretul colectiv al Ielelor – 144, a. Număr – 144, b.
Frumuseţe uimitoare – 145, c. Vestimentaţia – 146, d. Trăsături spirituale ori
fanteziste – 148, Repere temporale şi spaţiale ale legendelor Ielelor – 149, 1.
Timpul – 149, 2. Spaţiul – 150, Modul de acţiune şi seducţie al Ielelor – 153,
I. Hora demonică – 153, 2. Relaţie distructivă în raport cu natura – 154, 3.
Seducţia nefastă – 154, 4. Hora propriu-zisă – 156, 5. Cântecele Ielelor – 156,
6. Ielele păcălite – 157, Efectele întâlnirii cu Ielele – 159, 1. Fiinţe cu
caracter etiologic – 159, 2. Dezumanizarea victimelor – 162, 3. Victima-cerb – 162,
4. Pierderea simţurilor – 163, 5. Gardiene vigilente – 164, 6. Boli grave – 164.
7. Moartea – 165, Acţiuni propiţiatorii sau remedíale contra Ielelor – 166, 1.
Protecţia plantelor – 166, a. Leuşteanul – 166, b. Odoleanul – 167, c.
Tătăneasa sau Iarba lui Tatin – 168, d. Florile de Sânziene – 168, e. Omagul
sau Toaia – 169, f. Mătrăguna – 169, g. Usturoiul – 170, 2. Protecţia jocului
de Căluşari – 172, a. Lucrări esenţiale. Primele noţiuni – 172, b. Etapele
obiceiului de Căluşari şi rolul comunităţii – 174, c. Căluşarii şi rolul lor
curativ - 180 3. Alte tipuri de remedii – 181, a. Apelul la descântătoare – 181,
b. Apelul la Maica Precestă – 183, c. Protecţia unor talismane – 186, d. Protecţia
inteligenţei şi a ingeniozităţii – 187, G. Basme cu Iele (zâne) – 189, 1. Motivul
Ielelor-victime şi a Ielelor-draci: basmul "Copilul ursit să-l ia vântul”
– 189, 2. Motivul Ielelor spăimoase: Povestire mitologică despre Iele – 191, 3.
Motivul cântecului uitat oportun. Povestirea Zânele – 192, 4. Motivul
timpurilor bune de altădată. O povestire cu un stol de Iele – 192, 5. Motivul
Ielelor benefice. Fântâna lui Marian – 193, 6. Motivul aventurilor conjugale cu
una dintre Iele: basmul „Zânele” – 194, 7. Motivul voluptăţii Ielelor. O poveste cu
zâne – 196, 8. Motivul Ielelor hoaţe de inimi: basmul „Mogârzea şi fiul său” – 197,
9. Motivul luării ochilor de către Iele. Basmul Cu capra roşie – 198, 10. Motivul
buşteanului Ielelor: basmul „Dafin imperatu” – 201, 11. Motivul fetelor de
împărat transformate în Iele: basmul „Niculina, Făt-Frumos” – 203, 12. Motivul
zânelor mofluze. Basmul Făt-Frumoscel rătăcit – 206, 13. Motivul tainei
descântecelor. Basmul Păstorul furat de Iele – 208, 14. Motivului spectacolului
nocturn cu Iele. Povestire mitologică despre Iele – 209, H. Ielele - observaţii
finale – 209, MUMUMA-PĂDURII – 219, 1. Identitate. Forţă sau sfinţenie. Probă –
219, 2. Canibal sau părinte asumat? Cultul babelor – 220, 3. Pădurea
terifiantă, interzisă. Oficianta malefică. Atributul magic. Experienţa
bătrâneţii – 220, a. De ce femeia din pădure înspăimântă? – 220, b. O posibilă faţetă
triplă – 221, c. Iniţiatoarea silvestră – 221, 4. Muma-Pădurii. Ţintă sau
intermediar – 222, 5. Onomastică – 222, a. Sacralitate sau demonism – 222, b. Muma-Pădurii
şi posibilele sale corelative: Baba Cloanţa, Baba Iaga – 222, c. Alte sinonime
româneşti - 224 6. Personaj fioros vs. Sapienţial – 225, 7. Acţiuni malefice – 226,
8. Afinităţi erotice – 227, 9. Unde şi cum acţionează? Forme de protecţie – 228,
a. Spaţiu specific şi nespecific – 228, b. Ademeniri diverse - 228 c. Fiinţă
predominant silvestră – 229, e. Sonorităţi specifice şi mod de deplasare – 232,
10. Habitat specific – 233, a. Casa cu picioare de găină – 233, b. Domeniul cu
locuinţe itinerante – 233, 11. Familie – 234, a. Naşă a săracilor şi a
arborilor – 234, b. Posibile rude – 234, 12. Personaj metamorfic – 235, 13. Vestimentaţie
– 237, 14. Înfăţişare fizică – 238, 15. Personaje similare Mumei-Pădurii – 239,
a. Fata-pădurii – 239, b. Tipuri de babe – 240, c. Vâlvele – 243, 16. Muma-Pădurii
în basme – 247, a. Motivul Mumei-Pădurii – fata omorâtă şi reînviată: basmul ,,Muma-Pădurii”
– 247, b. Motivul Mumei-Pădurii - adjuvantul negativ: basmul „Coman vânătorul”
– 248, c. Motivul Mumei-Pădurii - puterea descântecelor: basmul „Isprăvile
fermecătoarei ” – 249, d .Motivul Mumei-Pădurii – căutarea sentimentului de
fiică: basmul ,,Mama-Pădurii” – 250, e. Motivul Mumei-Pădurii – lupta dintre
viclenie şi ingeniozitate: basmul „Cu Mama-Pădurii şi cu Samolică” – 251, f
Motivul Mumei-Pădurii – păcălirea maleficului: basmul „Porea cel viteaz” – 251,
g. Motivul Mumei-Pădurii – torcătoarea canibală: basmul „Surata din pădure” – 252,
h. Moth-ul Mumei-Pădurii - câinii legaţi: basmul „Busuioc şi Săninoc", dar
şi basmul „Cu Petrea Făt-frumos, şteblă de busuioc, născut la miezul nopţii” – 253,
i. Motivul Mumei-Pădurii – binefăcătoarea păgubită: basmul „Fata cu piezi rele”
– 254, j. Motivul Mumei-Pădurii – butea cu putere: basmul „Făt-Frumos din
lacrimă” – 256, k. Motivul Mumei-Pădurii – cada cu suflete: "Poveste
ţărănească” – 260, l. Motivul Mumei-Pădurii – azima tonifiantă: basmul „Băiet
sărac” – 262, m. Motivul Mumei-Pădurii Circe – transformarea victimelor in
animale: basmul „Feciorul moşului” – 263, n. Motivul Mumei-Pădurii - iepele
babei: basmele „Cu Ambrozie, fecior de împărat” şi „Crăncu, vânătorul codrului”
– 264, o. Mothul Mumei-Pădurii - Vâlvele: basmul „Zâna Zorilor” – 265, p. Motivul
Mumei-Pădurii - baba vizionară: basmul „Cei trei fraţi darnici” – 266, 17. Muma-Pădurii:
o privire rapidăretrospectivă – 267, a. Clasificare şi emotivitate – 267, b. Cum
este posibil un traseu nou de reflecţie – 268, c. Auxiliarul – 268, d. Disputa
asupra personajului tutelar – 269, f. Poziţionările duale ale personajului – 270,
g. Poziţionările polimorfe ale personajului – 273, h. O posibilă concurentă a
Mumei-Pădurii: Vâlva – 276, i. Tipuri malefice şi benefice ale Mumei-Pădurii – 276,
j. Precizări suplimentare – 278, V. ZMEOA1CA – 281, A. Precizări preliminare – 281,
1. Primul contact – 281, 2. Activul şi pasivul - câteva forme de acţiune – 281,
3. Echilibristica promiscuităţii – 284,
4. Erori strategice şi educative – 284, 5. Activ - pasiv: precizări
suplimentare – 285, 6. Probleme incipiente de jurisprudenţă – 287, 7. Urmărirea
– 288, 8. Creşterea tensiunii vs. vaccinul relaxant – 288, B. Basmul-tip
specific personajului Zmeoaicei – 290, 1. Motivul Zmeoaicei Zgripsoroaice:
basmul „Ţugulea, fiul unchiaşului şi al mătuşii” – 290, 2. Motivul Zmeoaicei
căpcăun: basmul ,,Cu Ţugulea” – 297, 3. Motivul Zmeoaicei detectiv: ,,Basmul cu
Ţugunea, feciorul mătuşii” – 302, C. Variaţiuni orale ale motivului luptei cu
familiade zmei – 311, 1. Motivul Zmeoaicei în conflict mascat cu nurorile:
basmul „Nicodim viteazul” – 311, 2. Motivul Zmeoaicei cu soţ infidel:
,,Povestea cu Fâscu” – 316, 3. Motivul Zmeoaicei înşelate de eroul mascat în
fiul ei: basmul ,,Ioana Vivoranca” – 319, D. Confruntarea dintre Zmeoaică şi
fata ei – 323, 1. Motivul Zmeoaicei protectoare: basmul „Fata împăratului şi-a
Zmăoaicii” – 323, 2. Motivul Zmeoaiceifarmazoane: basmul „PipăruşVoinic” – 327,
E. Câteva alte ipostaze ale Zmeoaicei – 334, 1. Motivul Zmeoaicei vrăjitoare:
,,Basmul cu Hat-prinţ” – 334, 2. Motivul Zmeoaicei ca mumă a dracilor: basmul
,,Cu Ion Săracu” – 343, F. În loc de încheiere – 347, 7. Cuplul conducător al
zmeilor – 347, a. Aspectul rigid al conflictului – 347, b. Apariţiile şi
dialogurile familiale ale Zmeoaicei – 348, c. Naraţiunea şi publicul – 348, 2. Căutări
identitare ale Zmeoaicei – 349, a. Rolul narativ al Zmeoicei – 349, b. Zmeoaica
şi variabilităţile sale energetice – 350, 3. Desenul tensional al basmului – 350,
CONCLUZII – 353, A. Basmul - câteva perspective interpretative – 353, 7. Schema
narativă – 353, 2. Arta interpretativă – 353, 3. Tematism – 354, a. Criteriul
opozitiv – 354, k. Criteriul asociaţionist – 354, c. Criteriul sintetic – 355,
d. Criteriul restrictiv – 355, Alte propuneri de clasificare a basmelor – 357,
m. Teoria funcţiilor narative – 357, k. Teoria antropologică – 357, c. Teoria
onirică – 357, d. Teoria rirualistă – 358, e. Teoria poetică – 355, t. Perspectiva
religioasă – 359, g. Metoda deschiderilor semnificative – 360, k. Metoda
lexicografică – 361, l. Aspecte modeme sau concurente – 361, Maleficului
înbasme – 362, Privire asupra răului – 362, m. Răul şi binele – 362, Păreri asupra răului. Maştera – 363, c. Mziuni
asupra răului. Ielele – 365, d. Viziuni asupra răului. Muma-Pădurii – 366, e. Viziuni
asupra răului. Zmeoaica – 367, Componente posibile ale răului feminin în basme
– 367, Farmece de rău – 368, Acţiunea propriu-zisă a maleficului feminin – 369,
5. Aspecte curative ori preventive – 371, Fcada malefică – 372, Feminism şi
misoginism în basme – 372, Îmbrățișare feminină – 374, Roluri feminine – 375, Povestitori.
Culegători de basm. Audienţă – 376, 1. Povestitorul – 376, a. Interpretarea
povestitorului – 375, b. Oralitate şi scripturalitate – 380, c. Date
suplimentare – 381, 2. Culegătorul – 383, a. Atitudinea faţă de interpretare – 384,
b. Raportul oralitate – scripturalitate – 384, Publicul – 386, BIBILIOGRAFIE –
389
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu