sâmbătă, 12 ianuarie 2019

GROZEA: 2001/ IR 2786



Grozea, Lucian
Gnoza.
Jocurile ființei în gnoza
valentiniană orientală.
Aspecte ale gnosticismului de tip
siro-egiptean după
mărturiile patristice, filosofice și copte.
București, Editura Paideia, 2001
184 p. ISBN: 973-8064-97-x



Cuprins: Prefață, Cuvânt înainte – 7, Partea întâi. Mozaicul culturii (aspecte istorice și doxografice), cap. I. Gnoza și gnosticismul. Concept, origini, caracteristici, delimitare, 1. Interferențe conceptuale – 13, 2. Gnosticismul – încercare de analiză structurală – 21, 2.1. Teoria sincretismului – 22, 2.2. Teoria elenizării creștinismului – 26, 2.3. Teoria apartenenței directe, 2.3.a. Teoria apartenenței directe: la iudaism – 28, 2.3.b. Teoria apartenenței directe: la creștniism – 30, 2.4. Teoria crizei existențiale (ce epilog hermeneutic asupra gnozei și gnosticismului) – 31, Cap. II. Surse indirecte, 1. Creștinism și gnosticism. Mentalități ontologice – 33,
2. Surse indirecte creștine. Dosarul ereziologic – 38, 3. Surse indirecte necreștine – 50, Cap. III. Surse directe (codicologie). Documente de sorginte valentiniană, 1. Colecții desoperite înainte de 1945, 1.1. Codex Askewianus – 53, 1.2. codex Brucianus – 55, 1.3. Papyrus Berolinensis gnosticus – 56, 2. Biblioteca de la Nag-Hammadi (Chenoboskion). Cairensis gnosticus – 60, cap. IV. Valentin și școala sa – 71, Partea a doua. Jocurile ființei (aspecte doctrinare). Cap. I. Ființă și neant, 1. Ceea ce nu este și ceea ce este ființa. Excurs asupra terminologiei apofatice – 97, 2. Configurații ale Divinului – 102, 2.1. Asexuat/ monadă – 102, 2.2. Hermaphrodit/ androgin – 103, 2.3. În syzygie cu Sige (Ennoia, Sophia); în Dyadă (dedublarea Unului) – 104, 3. Manifestare și emanație – 107, 4. Nașterea ne-ființei – 119, Cap. II. Pseudo-ontopoiie și cosmotizare, 1. Materia ca patimă – 125, 2. Implicațiile conversiunii / convertirii – 129, 3. Factorii antropici – 133, Cap. III. Salvator și salvandus, 1. Eonul epifanizat – 141, 2. Tipuri thanatologice și soteriologice – 147, Anexă. Aion în gândirea filosofică și religioasă antică – 154, În loc de Postfață de ion Dur – 159, Abrevieri – 163, Bibliografie – 166.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu