sâmbătă, 12 ianuarie 2019

HOELLER: 2003/ IR 2948



Hoeller, Stephan
Gnosticismul.
O nouă concepție asupra străvechii tradiții a cunoașterii eului interior
Traducere de
Daniela Bezerian și Agop Bezerian
București, Editura Saeculum I.O., 2003
204 p. ISBN: 973-642-044-2




Cuprins: Prefață – 5, Cap. 1. Lumina de dincolo de văl – 11, Experiența gnosis-ului – 14, Gnosis și gnosticism – 17, Cap. 2. Concepția gnostică despre lume – 22, Dumnezeu și cosmosul – 22, Ființa omenească – 25, Mântuirea individuală – 27, Cap. 3. O concepție creatoare despre Creațiune: geneza revăzută – 32, Despre șerpi și oameni – 34, Începuturile mitice ale gnosticismului: Norea și Seth – 35, Natura exegezei gnostice – 38, Cap. 4. Sofia: arhetipul gnostic al înțelepciunii feminine – 41, Sofia: cea mai de seamă dintre exilați – 42, Revenirea din exil – 45, Când a venit Sofia? – 48, Ce a devenit Sofia? – 52,
Cap. 5. Gnosticul Christos: mântuitor sau eliberator? – 56, Iisus ca dascăl gnostic – 58, Ispășire sau izbăvire? – 61, Înviere sau Deșteptare? – 63, Christos, izbăvitorul veșnic – 66, Cap. 6. Taina păcatului: concepția gnostică despre greșeală – 69, Când a apărut păcatul? – 70, Concepția gnostică – 71, Dualism moderat – 73, Concluzii contemporane – 74, Cap. 7. Misterele eliberatoare: tainele inițiatoare ale gnosticismului – 78, Talismane și sacralitate – 79, Sacramentele și efectele lor – 81, Camera Nupțială: misterul miseterelor – 83, Tainele sacramentale și extazul – 85, Cap. 8. De la Samaria la Alexandria: câțiva dascăli gnostici din vechime – 88, Simon Magus, gnosticul zburător – 89, Leucius Charinus, cronicarul gnostic – 92, Controversații Carpocrates și Alexandra – 95, Bardaisan din Edesa: Politicianul gnostic – 99, Cap. 9. Vizionarii și profeții: marii maeștri ai gnosisului – 103, Valentinus, un gnostic desăvârșit – 104, Psihocosmogonia și ecuația pneumatică – 106, Mântuitorul gnostic: înfăptuitorul plenitudinii – 108, Valentinus, sacrament și profeție – 109, Basilides, cunoscătorul fundamentelor mistice – 111, Marcion, primul critic biblic – 114, Cap. 10. Religii gnostice: mandeenii, manicheenii și catharii – 118, Mandeanismul: religia Marii Luminii Străine – 119, Mani și religia manicheeană – 123, Iisus Manicheeanul – 126, Doctrina de bază a lui Mani – 128, De ce a fost manicheismul atât de urât? – 130, Erezia Bărbaților Buni și a Femeilor Bune – 131, Evanghelia celor puri -133, O credință blândă înăbușită – 136, cap. 11. Moștenirea gnosticismului: renașterea gnostică – 140, Gnosis, Reformă și Post-Reformă – 141, Germenii gnostici ai Iluminării și ai Revoluției – 144, Gnosticii Iluminismului – 147, De la Romanticism la Gnosisul Ocult – 149, Blavatsky, personalitatea gnostică – 11, C.G.Jung și psihologia sa gnostică – 154, Cap. 12. Gnosticismul occidental și oriental: oare concluziile gnostice reale vor rămâne în picioare? – 158, Renașterea bisericii gnostice – 159, Gnosticismul și religiile orientale – 161, Dificultatea de a defini gnosticismul – 163, Confuzii politice, fantezii tradiționaliste și ambiguități academice – 164, Către definiție – 168, Cap. 13. Literatura gnostică: mit, adevăr și narațiune – 172, Crâmpeie din Tabelul Gnostic – 173, Noi raze de lumină dintr-o sursă străveche: scripturile Nag Hammadi – 177, Cap. 14. Gnosticismul și gândirea postmodernă – 184, Gnosis și nihilism – 187, Acolo unde gnosticii se deosebesc de nihiliștii moderniști și postmoderniști – 189, Perspective gnostice în epoca informațiilor – 192, Epilog. De la soarele din miezul zilei la soarele din miezul nopții – 195, Zeii care au dat greș – 196, Întâlnirea cu gnosticii – 199, Scurt vocabular gnostic – 202.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu